Merancang Kewangan Kita Sebelum Terlewat

Waktu Pagi:

  • Jangan Withdraw Duit Dari Atm
  • Jangan Bayar Loan
  • Jangan Bayar Hutang

Pagi adalah Untuk Kita:

  • Sedeqah
  • Jemput Rezeki Melalui Dhuha
  • Berzikir Dan Selawat

Semua untung bersih@gaji bersih mesti diagihkan ke dalam 6 TABUNG:

Tabung NEC 55%

Singkatan kpd neccesity @ keperluan.
Semua perbelanjaan rumah, bayar sewa, kete, bil.,ambik dari tabung NEC ni.

Tabung FFA 10%

Financial Freedom Account
Saving tetap kita. Jangan guna langsung untuk tempoh yang panjang.,contoh 10 tahun.
Option simpanan utk FFA –

  1. Unit trust
  2. Fixed deposit
  3. Tabung Haji
  4. Beli gold
  5. Simpan dalam tabung kat rumah.
    Yang penting kita dah start create passive income untuk masa depan kita.

Tabung LTSS 10%
Long term saving for spending.
Simpanan jangka masa panjang untuk dibelanjakan.
Contoh. Kumpul untuk beli hp, deposit kete.,dan lain-lain.

Tabung FUN (PLAY) 10%
Duit dari tabung ni baru boleh guna untuk joli, belanja makan, reward diri

Tabung EDU 10%
Tabung pendidikan.
Untuk siapa?
Untuk anak?
Diri sendiri macam pi motivasi ke coaching ke
Yee…untuk diri sendiri. Sebab yang nak kaya dan berjaya tu kita.
Duit tu guna untuk gi seminar, beli buku dan lain-lain.

Lepas ni takde alasan takde duit nak belanja untuk tambah ilmu. Korban sikit untuk dapat yang lebih besar. 🙂
Anak akan ada bahagian dia bila kita dah berjaya nanti.
Kita selalu pikir anak je…tapi x pernah pikir nak majukan diri sendiri dulu

Tabung 5% CHARITY
Yang ni yg paling penting. Gunakan untuk sedekah dan derma. Wajib ada.
Tabung kebajikan.
Tabung tu kita guna tuk bantu org lain.

INGAT
Kita jangan jadi perompak kepada bisnes kita sendiri!

…besarkan kapasiti tabung anda..supaya kita boleh masukkan lebih banyak rezeki…

Untuk mengelakkan Kebocoran Wang. Kita perlu menjadi MONEY MAGNET. Dengan Kata Lain Duit Yang Berkat.

Banyakkan sedekah dan mengeluarkan zakat pendapatan.

Kebocoran berlaku sebab duit tu bukan hak kita sebenarnya. Banyak faktor yang jadi penyebabnya. Ada duit je adalah masalah datang, kete rosak, anak sakit dan lain-lain. Bermakna duit kurang berkat..,selalu berlaku pada ramai orang. Lepas ni check balik diri kita. 🙂

Hubungan dengan manusia, ibu bapa, suami, anak-anak.

  • Ada dendam sesiapa
  • Ada x maafkan orang
  • Ada sakitkan hati orang
  • Pikir semula…

Mohon maaf dan memaafkan orang adalah perkara yg terbaik.

Tips Daripada Azizan Osman

Ahmad Hanizam Abdullah

Oh ye, saya juga tawarkan peluang untuk gandakan wang anda di instrumen pelaburan terbaru di sini.

Please follow and like us:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *